Søgning og ledige tidsrum
Hvordan finder jeg den rigtige feriebolig?
For at gøre det nemmere for dig at sammenligne priserne på de forskellige tilbud, indeholder de priser, der fremgår af resultatlisten, så vidt muligt omkostningerne for dine personlige søgekriterier: ankomstdagen og opholdets længde, antallet af rejsende og gebyret for medbringelse af hund. I resultatlisten vises naturligvis kun de vigtigste oplysninger om hver bolig. For at erfare mere om den bolig, som du måtte være interesseret i, kan du enten klikke på "Forhåndsvisning" eller på "Detaljer", hvorefter du får vist hele boligpræsentationen. Vi anbefaler, at du sammen med dit rejsemål også angiver en ankomstdag og længden på dit ophold samt antallet af rejsende. Rejser du med kæledyr, er det ligeledes en god idé at angive hvor mange. Hvis du lægger vægt en specifik form for udstyr i boligen, for eksempel en opvaskemaskine eller pool, har du desuden mulig for at angive dette som søgekriterium. Klik efterfølgende på "Vis tilbuddene", så får du vist en liste over ledige ferieboliger. Vær opmærksom på, at der godt kan gå et par sekunder, før resultatlisten vises.
Er de viste ferieboliger overhovedet ledige?
Hvis du angiver din ønskede ankomstdag og opholdets varighed i forbindelse med din søgning, kontrolleres det automatisk, hvilke ferieboliger der er ledige. Således er det kun de feriehuse og -lejligheder der er ledige i det angivne rejsetidsrum, som vises i resultatlisten. Udvælgelsen foretages på baggrund af de respektive ferieboligers bookingkalender, som hver udbyder selv har ansvaret for at holde ajourført. For en sikkerheds skyld beder vi altid udbyderen om at bekræfte ledigheden af det bookede tidsrum over for os. Hvis det mod forventning viser sig, at boligen alligevel ikke er ledig, selv om kalenderen angiver noget andet, tilbyder vi dig nogle alternativer.
Ferieboligernes udstyr og faciliteter
Hvor mange personer kan der overnatte i boligen?
I hver boligpræsentation er der angivet en maksimal belægning. Boligen har ikke plads til flere personer end det oplyste antal. Herunder hører som udgangspunkt også babyer og børn. Overbelægning er i enkelte tilfælde mulig, men skal dog forespørges. I så fald bedes du angive antallet af rejsende samt navn og alder på samtlige personer under bookingen. Vær opmærksom på at der kan opstå yderligere omkostninger i forbindelse med en overbelægning. Vær opmærksom på, at overbelægninger af lovmæssige årsager ikke er mulige i Kroatien og at en forespørgsel herom derfor heller ikke kan efterkommes.
Er der en barneseng eller barnestol i boligen?
Disse informationer finder du i boligpræsentationen. Hvis det ikke fremgår af præsentationen, er boligen formodentlig ikke udstyret med babyseng eller barnestol. I forbindelse med din bookingordre spørger vi dog i så fald gerne den respektive udbyder, om vedkommende har mulighed for at stille en babyseng, barnestol med mere til rådighed.
Er der internet/wifi i ferieboligen?
Det fremgår af boligpræsentationen, hvorvidt der er internet eller ej. Brugen af internettet er alene tiltænkt ferieformål og som udgangspunkt ikke forretningsmæssige øjemed. Dataforbruget kan være begrænset. Derudover kan det ikke tilsikres, at internettet hele tiden er tilgængeligt uden afbrydelser. Trådløst internet (wifi) vil i reglen sige, at det er muligt at være på nettet i de fleste af ferieboligens rum. Alt efter boligens størrelse, byggemåde og beliggenhed kan det dog ikke altid garanteres, at det er muligt at være på nettet overalt i boligen eller i haven.
Må der medbringes kæledyr?
Hund, kat og mus: Hvorvidt kæledyr er tilladte, og i så fald hvor mange, er forskelligt fra bolig til bolig og fremgår derfor af den respektive boligpræsentation. Såfremt du ønsker at medbringe flere kæledyr, end det er tilladt ifølge boligpræsentation, skal du forespørge herom, når du foretager din booking. Klik i den forbindelse på "Videre til bookingen" i selve boligpræsentationen og angiv det ønskede antal kæledyr. I visse få tilfælde skal selv et enkelt kæledyr forespørges forud for rejsen. På den måde kan udlejeren sikre sig, at vedkommendes feriebolig er egnet til dig og dit kæledyr. Det er muligt, at du skal betale et ekstra tillæg for medbringelsen af dyr. Et godt tip: Angiv som kriterium under din boligsøgning, at du rejser med et eller flere kæledyr, så får du kun vist de ferieboliger i resultatlisten, som er relevante for dig.
Er ferieboligen udstyret med et TV?
Alle ferieboliger er udstyret forskelligt. I boligpræsentationen kan du læse, hvorvidt boligen er udstyret med et tv, ligesom det vil angivet, hvis der er tale om satellit- eller kabel-tv. Vær opmærksom på at satellit- og kabel-tv dog ikke er ensbetydende med, at der kan ses danske programmer.
Hvornår er poolen åben?
I selve tekstbeskrivelsen af boligen er det ofte angivet, hvornår poolen kan benyttes. Hvis det ikke skulle være angivet i teksten, kan du benytte dig af følgende tommerfingerregel: I middelhavslandene er poolene som regel tilgængelige fra starten af juni indtil midten/slutningen af september, i Mellemeuropa mest i juli og august. Vær opmærksom på at starten og slutningen på poolsæsonen dog altid er betinget af vejret.
Hvem tager sig af slutrengøringen?
Hvis der ikke står noget om slutrengøring i boligpræsentationen, skal gæsterne selv gøre rent før afrejse. Hvis slutrengøring er inkluderet i lejeaftalen eller bestilt som tilkøb, skal boligen efterlades renfejet ved afrejse. Under alle omstændigheder skal lejer selv bortskaffe husholdningsaffaldet. Vær opmærksom på, at det i nogle regioner ikke er alle boliger, der har deres egen affaldscontainer. I sådanne tilfælde skal lejer aflevere affaldet på et kommunalt indsamlingssted. Kontakt udbyderen på stedet for nærmere oplysninger.
Skal jeg medbringe sengetøj og håndklæder?
I boligpræsentationen kan du læse, hvorvidt sengetøj og håndklæder er inkluderet i lejeprisen eller ej eller om de eventuelt kan vælges til som en ekstra ydelse. Hvis der slet ikke står noget om sengetøj eller håndklæder i boligpræsentationen, skal du selv medbringe disse.
Hvad skal jeg være opmærksom på i forbindelse med opvarmning og klimaanlæg?
Hvis ferieboligen kan opvarmes eller er udstyret med et klimaanlæg, vil dette være angivet i den respektive boligpræsentation. Eventuelle ekstraomkostninger for varme eller brug af klimaanlæg vil være angivet under prisoplysningerne. Vær opmærksom på at der i visse rejselande kan være tale om en lovmæssigt fastlagt begrænsning af varmeperioden.
Hvordan beregnes de angivne afstande?
For at du bedre kan orientere dig, er der angivet forskellige afstande i de fleste boligpræsentationer, for eksempel afstanden til stranden. Vær opmærksom på at der ofte er tale om afstande i luftlinje, som tit beror på et skøn. Når du planlægger din rejse, er det en god idé at gøre brug af det landkort, som er vist i den respektive boligpræsentation.
På hvilke dage er det muligt at ankomme og tage afsted igen?
Ved mange af ferieboligerne er det kun muligt at ankomme på helt bestemte ugedage, for eksempel om fredagen eller lørdagen. De mulige ankomstdage er understreget i bookingkalenderen for den respektive feriebolig. Klik på den ønskede ankomstdag for at få beregnet den tilsvarende leje- eller rejsepris (forudsat at boligen fortsat er ledig i det ønskede tidsrum). I lavsæsonen er det eventuelt også muligt at ankomme på andre dage, end angivet i kalenderen, hvilket dog skal forespørges i forbindelse med bookingen. Klik i den forbindelse på "Videre til bookingen" og angiv den ønskede ankomstdag samt opholdets varighed. For at undgå at ferieboligen står tom angiver mange udlejere et antal dage, som der som minimum skal bookes, for eksempel 3 nætter eller også en hel uge. Denne oplysning finder du under bookingkalenderen. Selv om du vælger et kortere tidsrum, beregner systemet prisen for det kortest mulige ophold. Hvis du har i sinde at ankomme senere end den valgte ankomstdag, bedes du give vores kundeservice besked herom, hvorefter vi informerer udlejeren, så vedkommende ikke venter forgæves på dig.
Kan jeg angive særlige ønsker, når jeg foretager min booking?
Se efter i boligpræsentationen om der tilbydes ekstra serviceydelser i forbindelse med den respektive feriebolig. Disse ekstraer kan som oftes vælges til under bookingprocessen. Du er velkommen til at angive særlige ønsker i forbindelse med din bookingordre, eksempelvis et ønske om at få en ferielejlighed på en bestemt etage. Du bedes blot indtaste dine ønske i feltet "Din bemærkning til vores kundeservice", så giver vi det videre til den respektive udbyder. Vær dog opmærksom på at særlige ønsker ofte er uforpligtende, hvilket vil sige, at udlejeren ikke er nødvendigvis behøver at imødekomme dem.
Hvad hører til standardudstyret i en feriebolig? Hvad skal jeg selv have med?
Hvis intet andet fremgår af beskrivelsen, er en feriebolig som regel udstyret med tilstrækkeligt køkkenudstyr til det antal personer, den er beregnet til, dvs. service, gryder, bestik, enkelt kogegrej og mindst to kogeplader. Andet og mere specielt køkkengrej som for eksempel salatslynge, håndmixer, hvidløgspresser, proptrækker eller brødrister er – hvis udstyret ikke er udtrykkeligt anført i beskrivelsen af ferieboligen – ikke nødvendigvis standardudstyr, så for en sikkerheds skyld bør du selv medbringe de specielle køkkenting, du ikke kan undvære. Desuden er forbrugsmaterialer som toiletpapir, krydderier eller rengøringsmidler ikke standardudstyr og vil derfor ligeledes skulle medbringes eller købes på stedet.
Priser og ekstraomkostninger
Hvordan beregnes den samlede pris?
Vælg den ønskede ankomstdag, opholdets varighed, antallet af rejsende samt et eventuelt antal af medbragte kæledyr øverst i boligpræsentationen. I reglen bliver den samlede pris efterfølgende udregnet helt automatisk. I forbindelse med den oplyste pris er det også angivet, hvilke ekstra ydelser der er inkluderet i lejebeløbet og dermed allerede medregnet i prisen. Ligeledes er det angivet, om sengetøjet eller slutrengøringen kan bestilles ekstra. Et godt tip: Hvis du angiver den ønskede ankomstdag, opholdets varighed, antallet af rejsende samt et eventuelt antal af medbragte kæledyr inden du foretager din søgning, vises den samlede pris også i resultatlisten, så du nemt kan sammeligne de forskellige tilbud med hinanden.
Hvilke ekstra ydelser kan der bestilles?
Det fremgår af boligpræsentationen, hvilke ydelser der allerede er inkluderet i lejeprisen, hvilke ekstra ydelser der kan bestilles forud for opholdet samt hvilke ydelser der skal betales på stedet ved ankomst. De ydelser, som det er muligt at bestille ekstra forud for rejsen, kan du allerede bestille sammen med din booking.
Skal jeg betale ekstra for at medbringe mit kæledyr?
Det er angivet under prisinformationerne i den respektive boligpræsentation, hvorvidt der skal betales et ekstra gebyr for medbringelsen af et kæledyr. Du kan finde flere oplysninger omkring medbringelsen af et kæledyr under punktet "Må der medbringes et kældedyr?".
Skal jeg betale en kurafgift?
Hvorvidt og i hvilket omfang der skal betales kurafgift er forskelligt fra kommune til kommune. Hvis udlejeren er bekendt med en kurafgift i den kommune, hvor ferieboligen befinder sig, oplyser vedkommende herom i sin boligpræsentation. Vær opmærksom på, at de lokale myndigheder når som helst og uden varsel kan ændre afgiftsstørrelsen.
Skal der betales et depositum, og hvordan får jeg pengene tilbage?
Nogle udbydere kræver, at der lægges et depositum som sikkerhed for betaling af ekstraomkostningerne samt i tilfælde af skader, som gæsterne måtte forvolde. Hvorvidt der skal betales et depositum samt beløbets størrelse fremgår af den respektive boligpræsentation. Som oftest skal depositummet betales kontant med rejselandets valuta efter ankomsten. I enkelte tilfælde er det også muligt at lægge et depositum ved brug af kreditkort. Hvis depositummet skal betales forud sammen med regningen på ferieboligen, bliver beløbet videresendt til udlejeren. Det er dog i alle tilfælde udlejeren, der er ansvarlig for tilbagebetalingen af depositummet. Hvis depositummet skal tilbagebetales af udlejeren via en bankoverførsel, bedes du give vedkommende dit IBAN- og BIC-nummer inden afrejsen.
Hvad gemmer der sig bag servicegebyret?
Det eneste du selv skal gøre er at booke ferieboligen og pakke kufferten. Det er devisen, som vi arbejder ud fra. Resten tager vi os af, og til det formål opkræver vi et servicegebyr, der dækker omkostningerne til vores service- og rådgivningsydelser, den kontinuerlige udvidelse af et kvalitetsbetonet sortiment samt driften og videreudviklingen af vores bookingplatform:
- vores flersprogede kundeservice tager hånd om alle aspekter ved en booking. Kundeserviceteamet, der når som helst kan kontaktes telefonisk og via e-mail, rådgiver, besvarer spørgsmål og tager sig af ændringsønsker og klager samt afvikler hele bookingforløbet, lige fra bookingforespørgslen hos udbyderen til forsendelsen af rejsedokumenterne.
- I de tilfælde, hvor betalingen ikke skal ske direkte til udbyderen, afvikler vi betalingen og stiller diverse gratis betalingsformer til rådighed.
- vi verificerer samtlige vores udbydere, både de private udlejere, agenturerne og rejsearrangørerne. Faketilbud eller useriøse udlejere er dermed udelukket på forhånd.
- Troværdigheden og ægtheden af feriegæsternes anmeldelser af boligerne og de geografiske områder verificeres manuelt af vores medarbejdere, før de offentliggøres uforfalsket. Indtil videre har vi sammenlagt verificeret og offentliggjort over en halv million feriebolig- og områdeanmeldelser.
- Bookingmaskinen IBE5, som vi selv har udviklet, er skræddersyet til formidlingen af sommerhuse og ferielejligheder og videreudvikles løbende med henblik på en optimal brugervenlighed.
Servicegebyret er allerede medregnet i den samlede pris, som den respektive feriebolig udbydes til, og forfalder, når bookingen er kommet i stand. Servicegebyret udgør 3 % af lejebeløbet/rejseprisen, dog højest 39 €. Afregningen af servicegebyret sker automatisk med betalingen af lejebeløbet/rejseprisen, som betales ved valg af en af de mulige betalingsformer. Servicegebyret bortfalder ved bookinger, hvor det ikke er os, men derimod udbyderen selv, der afvikler betalingen og bookingen.